söndag 4 mars 2012

När ska de börja med storstadsrese-reklamer?!

Det här är något jag har funderat över väldigt mycket de senaste veckorna. Och nu kommer jag att tänka på det varje gång jag får se de där rese-reklamerna, två olika, från två olika resebolag. Tror det är Ving och Fritidsresor. Det är bara sol, sol, strand, paraplydrinkar, palmer och pooler. Varför då? När ska det komma resebolagsreklamer från storstäder? Eller allmänt bara kulturella platser?

I min familj har vi alltid varit mer för just det, storstäder och kulturella platser. De resor vi gör ihop hela familjen går nästan alltid till nån kulturell plats, eller storstäder. Sen att man kan kombinera det med sol och fint väder, det är ju isåfall bara en bonus! :P

Nej, vi har aldrig varit mycket för solsemester. Tror jag... Vi har bara åkt på ren solsemster en gång, alltså charter, det var när vi var i Grekland 1998. Men inte ens den gången blev det helt och hållet solsemester, för vi var lite kulturella då också. :P

Jag älskar att resa, det är nåt jag fått med modersmjölken, och ett intresse jag delar med hela övriga familjen! Därför har det genom åren blivit väldigt många resor för oss. Blandade resmål. Allt från Nordkapp i norr, till Venezuela i söder. :P Och lite olika typer av resor också. Men nästan alltid kulturella resor.

Från första gången jag flög, 1998, har jag varit i flertalet huvudstäder i Europa. Eller storstäder då. Vi har varit i Barcelona, men inte Madrid.

Och sommar-semestrarna har också varit kulturella resor, och gått till platser med mer kulturellt intresse än sol och bad. Men när vi var i Venezuela (2002) och Kroatien (2008), som två exempel, hann vi även med lite sol och bad. :P Dock är det inget vi prioriterar när vi väljer resor!



Och i väldigt många av fallen har vi valt att bila/åka tåg till vårat resmål, istället för att flyga, miljövänner som vi är! (Och jag kan verkligen rekommendera er det, det funkar alldeles utmärkt att bila ner till Kroatien, eller Tjeckien, som är de längsta sträckor vi bilat.)


Förra året blev det ingen utlandsresa för oss hela familjen, det var bara mamma och pappa som var iväg på tu man hand. Den veckan pappa fyllde 60. (Sista veckan i maj.) Då var de en vecka på Korsika.

Senast jag var utomlands nu, var för nästan 2 år sen, när vi gjorde våran lilla tågluff-tripp vid påsk 2010. Det var jag, mamma, pappa, Emma, Lina och Erik. Vi började med att åka tåg ända till Budapest, där vi stannade i 4 dagar, har jag för mig att det var, och sen på hemvägen blev det även ett par dagar i Bratislava, och för mig, mamma, Emma och Erik, även typ 1½ dygn i Berlin. (Lina och pappa kunde inte vara med där tyvärr, Lina var tvungen att åka hem och skriva Högskoleprovet.) tror inte jag var utomlands nåt den sommaren heller.

Men i år väntar två (!) utlandsresor för min del! Yeeeey! :D Först nu i påsk, då drar jag, Lina, mamma och pappa till Rom, i 6 dagar. Ska bli så jäkla nice! :D

Och sen i sommar, i juni, ska vi allihopa (samma gäng som på tågluffen) åka med Transsibiriska Järnvägen. Så jäkla häftigt! :D Vi kommer besöka Helsingfors, Moskva, Mongoliet, Peking och säkerligen en del andra platser. Vi blir borta i 3 veckor, och kommer hem på midsommarafton! Alltså, fan vad coolt! Detta är som ett firande av pappas 60-årsdag, ett år för sent. Men det gick inte förra året, för Emma var i Kenya hela sommaren och jobbade. Och eftersom pappa älskar tåg, så är ju detta ett perfekt sätt att fira hans 60-årsdag på! :P Dock hatar jag att sova på tåg, men men. Det ska nog gå det med. :P

Så bara i år blir det 3(!!!) nya huvudstäder för mig. 4 huvudstäder sammanlagt då, men Helsingfors har jag varit i en gång förut, så det blir 3 helt nya.

Fast då kan jag lägga till Helsingfors på listan över huvudstäder jag besökt 2 gånger. ;) Tillsammans med London och Berlin. :P Och då räknar jag INTE med Oslo och Köpenhamn, för där har jag varit så många gånger så jag kan inte ens räkna dem längre. :P

Ja, jag har besökt flertalet av Europas huvudstäder/storstäder, och dessutom även Caracas och Banjul. Och snart också Peking. ;)

Det jag vill ha sagt med det här inlägget egentligen, är att jag tycker det faktiskt är jävligt trist att det bara finns resereklamer som handlar om sol och bad och varma stränder hela tiden! INGENTING om vackra storstäder och fina hirstoriska eller på annat sätt kultruellt betydelsefulla platser! Det är fan dags att ändra på det nu tycker jag! Fram med fler reklamer från exempelvis Barcelona, eller varför inte London och Paris?! Rom ligger ju annars i ett varmt land, så det är kanske en bra idé också, om man inte vill släppa värmen helt. :P

Nu blev det här inlägget väldigt fokuserat på just huvudstäder och storstäder, men det är ju svårt att få med alla såna där kulturella platser på ett rättvist sätt i reklamer. Alla platser som jag besökt under alla år, det är ju liksom flera ställen bara i ett område.

Jag skulle gärna vilja berätta om alla resor jag gjort, men det orkar man ju aldrig göra. :P Men några av resorna finns det iallafall foton från på Facebook för er som nu skulle bry er. :P Så gå in på min Facebook, ni som har mig som vän där, och kika om ni vill! ;)

Jag är typ kär i alla platser jag varit på, men klart det alltid finns några platser som har en lite extra stor plats i hjärtat! Fast det tänker jag inte gå in på här och nu. ;)

Men med anlednintg av det här inlägget, som jag tänkt skriva ganska länge, satt jag och gjorde ett litet collage i fredags. Det är alla storstadsresor jag gjort sen 2006. Foton från tidigare resor har jag inte på datorn, för det var innan jag skaffade mig en digitalkamera. Dock fattas det en stad, Zagreb, där vi var under samma resa som Ljubljana, men vi var bara där nån timme, och jag tog tydligen aldrig nån bild där... Självklart har jag varit på fler resor än så, men detta är alla storstäder. Barcelona var på påsklovet 2006 och Amsterdam i slutet av höstlovet, alltså november 2006. Bara så ingen tror att det var samma resa. :P

Annars har jag även varit i, förutom Oslo och Köpenhamn då som sagt, London påsken 2000, Paris påsken 2001, Caracas under våran Venezuela-resa i juni 2002, Helsingfors tillsammans med morfar och kusin Sara i november 2003, Prag och Berlin påsken 2004 och så Banjul under min Gambia-resa i november 2005 (den resan såg ni bilder från häromdagen).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar